Sova själv



Successivt börjar han vänja sig, vår lilla prins. Till en början var det bara mamma och pappas famn som dög. Tiden på bb spenderades dag och natt i våra famnar. På nätterna låg jag och Malte mage mot mage, sida mot sida. Efter nio månader i mammas mage är det lite läskigt om man inte hör mammas hjärta, hennes tarmljud eller känner henne, så då är det bäst och vara kloss, hud mot hud. Såklart världens bästa känsla och vara hud mot hud. Att ge trygghet, värme och kärlek i överdosering till sitt alldeles egna barn. I början hade jag svårt att slappna av själv, var rädd att jag skulle röra mig i sömnen och skada lilla hjärtat, var orolig över att han skulle kräkas eller sluta andas. Detta resulterade i väldigt lite sömn. Nu har jag vant mig. Man rör sig inte en millimeter när man ligger kloss mot sitt barn. Inte en fena rör sig. Man vaknar med kramp lite här och var och försöker så försiktigt man kan få en lite bättre ställning. Jag är fortfarande orolig över att han skall kräkas, men ligger han på rygg i korgen vänder han på huvudet och kräket rinner ner på sidan och ligger han hos mig ligger han med hela kroppen på sidan, så då är det inget problem. Att se efter om han andas, gör vi titt som tätt, dag som natt fortfarande. Han andas så tyst, att man inte hör, utan man måste lägga hela handen på magen för att känna. Jag vet inte hur många gånger jag och Kim sagt till varandra, andas han !??. Usch vad skör man är när det gäller ens egna barn. Det är det finaste och värdefullaste man har. Tillbaka till ämnet sömn och sova. Det är såklart bäst om han klarar av att sova själv, för alla parter. De flesta nätter, peppar peppar, ammar han var tredje timma under 15-30 minuter. Jag myser med honom efter amning, rapar honom och går sedan runt i rummet och sjunger några visor och lägger sedan ner honom i korgen med några lätta puff i rumpan. För det mesta fungerar detta och han kommer till ro och sover vidare. Efter sista amningspasset brukar han få gosa med mig i sängen, för då har jag saknat honom alltför mycket under natten. Mitt lilla hjärta ♥ Om du bara visste hur älskad du är!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0