Handbok för gravida



Innan jag blev gravid trodde jag att jag skulle bli den personen som lusläste allt om vad en graviditet innebär. Men så blev jag konstigt nog inte. Mycket tror jag berodde på att jag drabbades av det extrema illamåendet som varade i stort sett från vecka 4 till vecka 18, då jag distanserade mig ganska mycket från graviditeten. Istället tog självömkan över och jag stoppade huvudet under kudden och önskade att tiden bara skulle gå. Men sen äntligen blev jag mig själv igen och jag kunde börja glädjas åt vårt lilla mirakel ♥ I läsväg har jag tagit del utav 1177 fakta vecka för vecka, Mammapraktika av Leni Söderberg som jag lånat av en fin vän, Vänta barn som man får vid inskrivningen på mvc och jag har läst och skrattat åt Handbok för gravida – allt din doktor inte berättar av Vicki Lovine. Den sistnämnda boken kan jag varmt rekommendera. Det är en härlig bok blandat med humor och realistisk fakta. Visa delar tilltala mig inte alls, men överlag tyckte jag den var bra och jag kände igen mig både en och två gånger. Så visst har jag läst, men kanske inte i den utsträckningen jag först trodde. Egentligen behöver man inte veta så mycket. Det bästa är att försöka leva som vanligt och att undvika alkohol, rökning och saker som kroppen säger ifrån över. För mycket läsning tror jag bara gör en extra nojig, och alla som varit gravida har med högsta sannolikhet varit nojiga över både det ena och det andra, oavsett vilken kunskapsinhämtning man gör. Och för guds skull, undvik allt vad familjeliv heter. Jag har råkat hamna på länkar där inne som jag bittert ångrat. Det skapar bara onödig oro. Där finns alltid någon kommentar som du inte vill ta del utav och som ättsar sig fast i hjärnan. Tänk om… Så undvik familjeliv är min rekommendation.


Kommentarer
Postat av: Caroline P.

Finaste Maria-vännen!:-) Kul att boken kommit till glädje, jag minns att jag tyckte det var så mysigt att läsa lite om vad som händer vecka för vecka med lilla bebisen!!:-) Skönt att du kan koppla av nu, och läsa det du vill i lugn och ro! Jag valde också ut några enstaka lektyr eftersom jag tyckte det var lagom med information!! Hoppas vi kan ses snart och att du och familjen mår bra:-) Puss puss

2012-03-16 @ 20:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0