Tapetträsket



Redan för flera månader fann jag tapeten som skulle avgränsa vår matsal till vardagsrummet. Kims faster Hanna (som jag tidigare nämnt, har gett oss tipset om att sätta upp en fondtapet på vägen där matsalen slutar för att på så sätt få ett fint avslut i rummet, och fånga upp den urtjusiga petrolgräna färgen som är målad i köket, med en tapet i samma nyans), har granskat tapeten här hemma i dagsljus och tyckte precis som vi, lovely! En tapet som verkligen gör det där lilla extra i ett rum. Pricken över i:et. Tapeten var en randig kreation av petrolgrönt, ljung, drivved och sandfärg - havets färger, precis det vi vill få in i huset. Målaren var bokad (för att först spackla väggarna i matsalen och sen måla både matsal och kök i den fina vita nyansen vi använt i vardagsrummet) och skulle avsluta med att tapetsera fondväggen. Tapeten beställdes och Kim levererade hem den och jag skulle men iver paketera upp tapeten och inspektera och upptäcker till min stora fasa att färgerna inte alls stämmer överens med tapetprovet (!?) Gravid som man är, med ett tålamod och ett humör som med nöd och näppe räcker ett arbetspass, och med en motgångsgräns som knappt existerar, får jag ett bryt. Huvudsyftet med tapeten var ju den petrolgröna randen som i detta fall var helt grå och tapeten har ju då tappat den totala funktionen hemma hos oss. Med gråten i halsen åker vi in och reklamerar på studs. De kontaktar leverantören och efter några dagar får de hem de nya rullarna, som likt förbannat är FEL. Några dagar senare får vi ett samtal att de tyvärr inte kan få fram den rätta nyansen (!?) Dagen därpå skulle målaren tapetsera… Får ett psykbryt de luxe, igen. Blir så arg, så ledsen och så fruktansvärt besviken. Jag försöker hitta alternativ men det enda jag ser är min randiga tapet med de fina färgerna som hade gjort vårt hem magiskt fint. Gråter en skvätt. Bestämmer träff med Hanna på Colorama, de har till och med gått igenom lagret till oss och lagt fram nyanser av petrolgröna tapeter när vi kommer. Hittar inget. Allt är fullt. Inget som passar in. Hittar inte stilen eller känslan jag vill förmedla. Tappar hoppet. Skiter i den j-vla tapeten. Målar vitt istället. Men hittar till slut en hyfsad tapet precis innan jag tänker ge upp. Får med mig några olika förslag hem. Glömmer bort den tapeten som ändå är okej när jag kommer hem då de andra tapeterna demonstreras först och som inte alls stämmer överens om hur jag vill att det skall se ut. Man har ju en plan på hur man vill att stilen skall se ut hemma och då passar det inte med en tapet som förmedlar romantik och blää, hur fin den än är, trots att färgerna stämmer överens. Dagen därpå går jag lugnt och stilla igenom tapeterna igen och hittar på sista sidan den ”glömda” tapeten. Inspekterar och vrider och vänder. Mamma och Kim håller med, den är faktiskt riktigt snygg. Förmedlar mer den stilen och känslan jag är ute efter. Persephone heter den. Petrolgrönbotten som går ton i ton med köksfärgen med vit sand silver metallic guldfärgade grenar (stämmer inte riktigt överens med fotot, tapeten är mörkare och mer petrolgrön, den ser inte heller så blå ut i verkligheten). Passar perfekt till de färger jag vill inreda med; vitt, drivved, betong och andra gråa nyanser, svart och med en färgklick av ljung. Ska fundera på den lite till, men just nu står den högt upp på vill ha listan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0