SARAHS NYCKEL - BÄSTA BOKEN



Tänker du bara läsa en endaste bok i sommar, då måååste du läsa Sarahs nyckel. Det är utan tvekan den allra, allra bästa bok jag har läst. Från pärm till pärm har jag sträckläst Tatiana de Rosnays roman om den skamfläckade händelsen i Frankrikes historia. Jag fullkomligt älskar böcker som berör och detta är en bok som man bara måste ha i sitt läsbagage. Sarahs nyckel handlar om Sarah, en 10 årig judisk flicka, som blir arresterad av den franska polisen i juli 1942. Sarah låser in sin lillebror i ett försök att skydda honom från de hemska männen, i hopp om att själv återvända strax därefter. Men Sarah och hennes föräldrar förs istället långt, långt bort under totalt omänskliga förhållanden och maktlösa inför vad som komma skall. Samtidigt skildras en berättelse, 60 år senare, där Julia Jarmond är huvudperson. Julia är journalist och får i uppdrag att skriva om Frankrikes svarta dag. Sarahs historia kommer att beröra Julia så djupt att den fullkomligt förändrar hela hennes tillvaro.


Kommentarer
Postat av: Sandra L

Instämmer till fullo! Bästa boken jag läst på länge. Både gripande historia, och bra flyt i berättandet. Den gick att sträckläsa! ;)ska bli kul att prata om den på träffen nästa vecka!

2011-05-12 @ 18:17:35
Postat av: Sanne - mamma till Oliver

Den skall jag försöka läsa i sommar, låter som en bok för mig:)

2011-05-15 @ 09:53:39
URL: http://sanils.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0