2011s första löptur



Efter nästan två timmars velande bestämde jag mig. Årets första löptur skulle banne mig bli av. Ipoden och Garmin hade laddats under förmiddagen, då jag egentligen redan igår hade bestämt mig för att det skulle bli löpning idag. Jag snörade på mig mina löparpjux och alla attiraljer som hör löpningen till.  Himlen har lyst blå hela veckan och likaså i morse, men när jag till slut bestämt mig för att ge mig iväg, ja, då var himlen istället fylld av moln. Inte en solstråle i sikte. Så typiskt. Det blåste kyligt och kändes ruggigt. Jag tog därför på mig två tröjor under min väst, vilket visade sig efter bara en kilometer, vara på tok för varmt. Alltid lika svårt att klä sig rätt. Men strunt i samma. Jag hade bestämt mig för att springa minst 5 km, men max 7. Allt där i mellan, var klart godkänt. Det tråkiga med löpning, är att det är en sådan ”färskvara”, det kvittar hur vältränad du är i andra konditionsövningar, såsom spinning eller step eller vad det nu kan vara. Man tycker man är någorlunda i form, eller det vet jag ju att jag inte är just nu, men i alla fall, när det gäller löpning så krävs en grundkondition som endast kan byggas upp av just löpning. Klart det underlättar om du har tränat kondition i andra former, men att komma över den där förbaskade löptröskeln, då du upplever löpningen som ren njutning, är en endaste lång uppförsbacke. Och det är där jag befinner mig just nu. Precis i början av den där förbannade alptoppen. Och alla som har erfarenhet av denna alptopp, vet att detta inte är någon behaglig resa. Idag var det jobbigt. Inte så jobbigt att jag ville lägga mig ner i diketjobbigt, men nästan på. Tyckte jag försökte trycka på och komma ner i i alla fall 5:30 tempo, men jag orkade bara korta stunder i den farten. Det blev alldeles för jobbigt. Jag kan lova att det var en oerhört skön känsla att trycka på stop knappen på Garmin efter nästan 7 kilometer löpning i ett vårigt skånelandskap.

Tid: 38:20
Distans: 6.70 km
Medeltempo: 5:45 min/km
Bästa tempo: 4:53 min/km
Medelpuls: 174 slag/min
Maxpuls: 188 slag/min
Kcal: 455

 


Kommentarer
Postat av: carro

Sjukt bra jobbat gumman! Lite knäckande att du springer fortare än mig efter två månaders träning! Stort pepp till dig! Puss

2011-03-17 @ 17:43:21
Postat av: Helén

Sååå duktig du är!!! Jag har också börjat min uppladdning nu. Men jag börjar verkligen från noll. Så snabb du är redan. Kram kram

2011-03-18 @ 12:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0