Vila, vila, vila


                                     Foto: Scanpix

Igår kom nummerlappen inför lördagens lopp, Springtime 10 km. Efter noggrann läsning ser jag att jag hamnat i elitgruppen (!?). Förstår ingenting. Jag har inte anmält mig i någon elitgrupp. Resultatlistan från ifjol visar på elittider från 34 minuter. Att starta i denna grupp är alltså lika med att göra sig själv till åtlöje. Att starta i 3 minuters tempo och ändå ligga sist i ledet efter 100 meter är inte att göra kroppen en tjänst. Min strategi är nämligen precis tvärtom, att gå ut lite lugnare för att hitta rätt takt och inte köra slut på kroppen direkt, för att sedan öka efter cirka 4-5 km. Därför kontaktade jag nu på morgonen arrangörerna för att få rättsida på det hela. Det visade sig att jag hamnat i elitgruppen på grund utav att jag är anmäld i en klubb, vilket inte alls förutsätter någon bra tid. Om jag ville var jag välkommen att starta i led tre istället, då min tid ändå inte startar förrän jag passerar startlinjen. Pust. Känns mycket bättre.

Vilken tid kommer jag då att kunna prestera på lördag? Som det känns idag, med genomtäppt näsa, lätt febrig och allmänna slökänslor, inte så bra. Men efter pepp från min löparvän Maria, blir jag inte en snabbare löpare genom att träna hårt nu dagarna innan loppet. Utan jag ska VILA mig i form. Vila. Vila. Vila. Jag har fyra dagar på mig att bli hundraprocentig frisk nu. Mitt mål på lördag är i alla fall att komma i mål någonstans mellan 50-55 minuter. Mitt drömmål är att komma i mål under 53 minuter. I augusti förra året sprang jag Tjejmilen, med en icke 100 procentig kropp, på 55.44, en stor besvikelse. Nu har jag sagt att kommer jag över 55 ska jag aldrig mer springa. Men så kan man kanske inte säga? Det är så mycket som ska klaffa in på tävlingsdagen. En god nattsömn. Bra och rätt intag av mat. En bra löparformsdag. Inte för mycket nerver. Att inte fokusera för mycket på alla andra, utan hitta sin egen takt och koppla bort resten. Det är lätt att gå ut för hårt i början, vilket för min del, bara bidrar med problem i slutet av loppet. Nu håller ni tummarna för mig att jag blir frisk och att jag vaknar upp på lördag med snabba och lätta ben!


Kommentarer
Postat av: Carro

Jag håller absolut tummarna för att du är frisk till på lördag! Att du inte tränar i veckan spelar ju ingen roll, det låter som ett bra upplägg med att vila sig i form och bli frisk!!

kram kram

2010-05-04 @ 18:09:11
URL: http://carolinejohnsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0