Test av Maxim energy gel

Veckans träningsupplägg var planerat till hela 5 stycken löppass. Idag, fredag, har jag endast genomfört 2 stycken. Jag har känt att min kropp inte hinner återhämta sig mellan varven. Jag tror det ligger en hel del i den bristfälliga återhämtningen, att veckan på jobb har varit av extrem art. Jag har inte haft tid att sitta ner många minuter, utan mest bara sprungit fram och tillbaka. Om kroppen inte hinner återhämta sig blir det mest bara pannkaka av träningen, med resultat i att kroppen bryts ner, skadas eller sjukdom uppstår. Saker man gärna undviker. Då lördagen bjuder på bröllop med tidig morgon i sminket, blir det ingen tid för träning. Söndag känns också tveksam. Blir nog mest en bakisdag, skulle jag tro. Men idag blev i alla fall det tredje löppasset av. Jag hade långpass, intervall eller kenyanskpass att välja mellan. Bestämde mig för långpass eller kenyanskt, beroende på hur kroppen kändes efter milen. Kenyanskt innebär att jag skall göra en ökning efter cirka 14 km, och hålla den ökningen i minst 4 km till. Ett effektivt pass som gör dig till en snabbare löpare på längre sträckor. Jag har dessutom inhandlat färdkost i form utav maxim energy gel, som jag tänkte använda mig utav på Broloppet. Och då måste jag såklart testa reaktionen i kroppen på träning först. Tanken är att jag ska ta en sup (!?) först efter 8 km, sedan när jag passerar 16 km och sista slurken någon km innan målgång, på 21 km. Då kroppen kommer arbeta på högvarv under så pass lång tid, måste man fylla på sina depåer, annars kommer man springa in i väggen. Och det är som sagt ingen höjdare. Har aldrig smakat gelen tidigare, men jag vet att min Mamma använde sig utav den på Vasaloppet, och den ska smaka skit. Han som sålde den till mig sa samma sak. Den smakar skit men den är galet effektiv, så den dåliga smaken överväger effekten med hästlängder. Så gelen hängde med mig ut, för oavsett vilket pass jag väljer att genomföra kommer milen passeras med några km. Och att testa något nytt för magen på tävling, är det sämsta man kan göra. Det du stoppar i dig kan medföra magknip och illamående som gör att du inte klarar av att genomföra loppet. Det är samma sak med att dricka sportdryck på vätskekontrollerna. Det måste man öva med på träning, för att veta att kroppen klarar av att ta till sig vätska under press. På längdskidor är det aldrig problem med att dricka vid kontrollerna. Det är värre med löpning, man får oftast allt i ansiktet. Kladdigt med sportdryck.

Jag startade min Garmin och satte igång. Kilometrarna rullade på, kände mig lite seg i början. Tog första portionen av gelen redan vid 6 km. Fick svar i kroppen direkt. Smaken och konsistensen nästan växte i munnen. Påsen är till tre gånger. Under passets gång tog jag kanske 5 portioner och när jag var hemma hade jag halva kvar. Det kan liknas som apelsinmarmelad i en lösare konsistens. Anade lite magknip i slutet men i det stora hela tyckte jag den gav mycket bra effekt. Jag höll lite för hög hastighet för att ge mig på fartökning mot slutet så det blev ett vanligt hederligt långpass. Passet i siffror;

Tid: 01:28:25
Distans: 15.86 km
Medeltempo: 5:34 min/km
Maxtempo: 3:51 min/km
Medelpuls: 173 slag/min
Maxpuls: 183 slag/min
Kcal: 1082


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0