Träningsmål 2010



Springtime 10 km, april
Broloppet 21 km, juni
Tjejmilen 10 km, augusti
Lidingöloppet 30 km, september

Usch, ser verkligen jobbigt ut det där. Om min kropp skall orka med dessa mastodontprestationer är det nog bäst att lägga upp någon form utav träningsupplägg. Broloppet springs mestadels på asfalt, i en relativt flack banprofil. Lidingöloppet däremot som blivit utnämnt till världens (!?) största terränglopp i Guinness rekordbok, har en banprofil med tuffa backar både upp och nedför. Lidingöloppet kräver träning i både nedförs- och uppförsbackar och därmed behöver största delen av träningspassen läggas i terräng. Milloppen ser jag mer som motivationslopp och inget jag tänker lägga min fokus på i min träning. Min träning måste fokuseras på långpass, intervallpass och backpass. För att känna på kuperad terräng får det nog bli några besök i slalombacken på Vallåsen. Att ta sig ned på ett smidigt och framgångsrikt sätt i tuffa nedförsbackar är inte min starkaste sida. Det är lätt att man bromsar med benen och spänner sig, och slösar då onödigt mycket energi nedför. Ett specialinslag av intervallpass nedför borde kanske vara något. Kanske ska jag sätta upp mål på totalt antal löpta km varje vecka. Att jag i några veckor framöver måste komma upp i 30 km och senare, ju längre långpass jag orkar springa, öka antalet km. Mina löparkompisar Maria och Caroline kommer även komma in i mitt träningsupplägg. Att kämpa sig igenom långpass själv, kan göra även den starkaste uttråkad. Trevligt sällskap är då aldrig fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0