Powerplate


Idag har jag invigt en ny träningsform, nämligen den vibrerande powerplaten. Powerplate framkallar naturliga reflexer, faktiskt upptill 30-50 reflexer per sekund, såkallade toniska vibrationsreflexer. När du tränar på plattformen aktiveras nästan 100% av muskelfibrerna i den muskelgrupp som tränas, vilket kan jämföras med 30-40% som aktiveras vid konventionell styrketräning. Fördelen är den att du dessutom kommer åt de muskelgrupper som annars kan vara svårtränade. För att bli starkare, höjer du vikterna med konventionell träning, men med powerplate reglerar man istället accelerations förhållanden, vilket är betydligt skonsammare för kroppen. Du behöver inte heller lägga ner den tiden, som gymmet annars kräver. Det räcker med 10 minuters träning, två gånger i veckan, för att se resultat. Träningseffekterna blir bland annat ökad ämnesomsättning, ökad muskelstyrka, reducering av celluliter, smärtlindring, ökad flexibilitet och en ökad hälsa. Så nu är det upp till bevis om den här omtalade träningsformen är så effektiv som alla säger. Jag kände att jag behövde prova på något nytt för att få ny träningsglädje och jag hoppas detta ska öppna upp för lite mer träningsmotivation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0