Nytt personbästa 51:31



I förrgår var det måndag och ny start för ännu en ny vecka. Det är ju som sagt det omtalade Varbergsloppet på lördag, vilket innebär uppladdning och återhämtningsvecka på träningsfronten. Då söndag- till måndagsnatten resulterade i en extremt dålig nattsömn, var jag tvungen att utesluta träningspasset efter jobb i måndags. Tanken är ju som jag tidigare gjort, att köra hårt måndag tisdag, för att sedan vila mig i toppform till helgens lopp. Sov som en prinsessa natten till tisdag och stack iväg på mitt tänkta 10 km accelerationspass direkt efter jobb. 2 kilometer uppjogg, därefter kortare accelerationssträckor i snabbt tempo var tredje till fjärde minut. Första kilometern gick i mitt vanliga uppjoggningstempo, det vill säga 5:40 min/km tempo. Den andra gick betydligt snabbare, 5:17, tänkte oj, jag kanske ska försöka mig på ett acceleration/snabbdistanspass istället med satsning på min miltid (!?). Sen gick det av bara farten. Den ena kilometern efter den andra. Körde accelerationer i varierande distanser, fick upp pulsen rejält, men kände ändå att det gick lätt att återhämta sig efter varje intervall. Hela tiden utan att stanna eller komma ner i för långsamt vilotempo. Efter 7 kilometer började det kännas hårt. Fick jobba rejält med mitt pannben. Såg ju att tiden var minst sagt skaplig. Kämpade på. Rabblade mina mantran. När det var 500 meter kvar till den magiska 10 kilometers gränsen lade jag in fyrans växel med en mastodont spurt. Mjölksyran sprutade ur öronen. Tröttheten sprängde i benen. Fan, vad 500 meter är långt. Gränsen närmade sig. Stoppade klockan. 51:31. Lycka. Personbästa på milen på träning. Helt otroligt. Och första kilometern i uppvärmningstempo (!). Andra kilometern räknar jag inte till uppvärmning, då den gick relativt fort. Och sedan intervalltopparna där pulsen fick arbeta. Undrar om jag hade kunnat köra fortare utan pulstopparna? Mina kilometertider låg mellan 4:49 – 5:17 min/km. Är så galet nöjd. Återhämtar mig i sittandeställning i flera minuter. Joggar hemåt i lugnt tempo med ett leende på läpparna. På lördag gäller det.

Tid: 01:01:22
Distans: 11:54 km
Medeltempo: 5:19 min/km
Maxtempo: 3:43 min/km
Medelpuls: 171 slag/min¨
Maxpuls: 188 slag/min
Kcal: 791


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0