Håll


Foto: Scanpix


Igår avverkades veckans sista löpningspass, enligt träningsprogrammet. Det var ett kort lättdistanspass på 5 km.
Då temperaturen visade 12 minusgrader kändes löpbandet som ett enkelt beslut. Efter drygt en km började jag känna av håll i högra sidan. Håll får jag väldigt sällan. Efter två km var det helt outhärdligt, det kändes som en kniv skar genom magen. Jag försökte med alla tips; fokusera på andningen, andas in genom näsan och ut genom munnen. Trycka in mina fingrar på det onda stället. Sträcka upp armarna mot taket. Men inget hjälpte. Jag var tvungen att avbryta. Irriterande. Ställde mig på trampmaskinen i 20 minuter. Hållet försvann och jag gav mig upp på löpbandet igen. De 5 km skulle springas. Efter tre km kommer det tillbaka, jag saknar ner, går till och med i en minut och börjar springa igen. Känner av hållet de sista två men inte lika farligt som innan.

Varför får man då håll? Orsaken till håll är ett omdebatterat ämne, där den definitiva orsaken inte ännu är fastställd. En del forskare säger att håll beror på kramp i diafragman. Någon annan menar att håll uppkommer när ligamenten runt magsäcken utsätts för drag och belastning, som vid löpning. Medan någon annan forskare tror att det beror på slitningar på diafragman, att de inre organen är snedfördelade åt höger och vänster i bålen. Om man andas ut luften med när man trampar ner vänsterfoten blir det därmed större slitningar. Forskarna rekommenderar att andas ut på högerfoten istället för att undvika håll. Har ingen aningn om vilket fot jag andas ut på, men det är värt att tänka på vid nästa löptillfälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0