Julafton 2010


                               Bilderna har jag norpat från proffsfotografen Ingelas fBsida. 

Första julafton utan familjen. Att bryta traditioner är svårt, men oundvikligt när alla familjer blir större och större. Istället firade jag julafton tillsammans med min andra halva Kim, och hans familj. De firar dansktradition när det gäller julmaten och börjar firandet med smörrebröd vid lunchtid. Alla frossade i smörrebröd med säkert 30 olika förslag till pålägg. Efter det serverades varm leverpastej med köttbullar, prinskorv, bacon och fläsk och som avslut på denna måltid var det kex och ostbricka. Matkoma, jo men visst. Klockan hade hunnit bli 15:00 och alla samlades runt teven. Det roliga var att det är alla vuxna som är mest exalterade över att se Kalle Anka och hans vänner fira jul. För barnen är detta ren trams som visas, de är vana att se lite mer avancerade barnprogram och tycker inte alls det är roligt att se när Robin Hood och Ferdinand firar jul.

Det började tisslas och tasslas om att tomten var på väg. Barnen stod och spanade i fönstret. Var oroliga att tomten inte skulle hitta rätt. Och helt plötsligt dök han upp. Långt där borta såg vi något rött, pulsandes i snön, med lykta i handen. Tomten. Han knackade på dörren och frågade om det fanns några snälla barn. I kör ropar alla fyra, jaaaaa. De hoppade och studsade framför tomten och var helt lyriska. Finaste barnen. Mysiga julen.

Till slut fick också de vuxna sina paket. Min julklappshög var helt enorm. Måste varit extra snäll i år. Jag brukar för det mesta veta om de flesta av mina klappar, men i år hade jag faktiskt ingen aning om vad jag skulle få av till exempel Mamma eller Kim. Blir extra spännande så. Och jag blev såå glad av alla fina julklappar jag fick.

Två jättesöta tröjor från by Caroline S, presentkort från by Caroline S, finaste öronhängena från Sandberg, doftljus från Malene Birger, skönaste täcket,  Denise Rudbergs nya bok, tredje Twilight filmen, Eclipse, supersöt mössa och matchande vantar till denna, en stor kastrull och lite hjälp på sparkontot till vårt drömhus. Åh, är så nöjd med alla klappar och kunde inte fått något finare. Tack tack tack.

Nu var det dags att inta de varma delikatesserna på familjen Egeriis julbord. Grönkåls stuvning, som är de flestas favoriter, brunkål, brunpotatis, julskinka, köttbullar och prinskorv och här serverades också janssons frestelse och varmrökt lax (mina två guldkorn). Alltså man blir ju så mätt. Jag tuppade nästan av så proppmätt jag blev.

Sen var det dags för den traditionella julklappsleken. Hej och hå. Jag och Kim kammade hem en hel del i chokladväg och en hel del andra onödiga ting. Nu hade vi nästan firat jul i tolv timmar hemma hos Kims föräldrar och vi var alla toktrötta. Vi åkte hem och jag bäddade ner mig i min nya julklapp och har sovit som en prinsessa. Idag väntas julfirande med min fina släkt. Mormors mat och härlig gemenskap. God Jul allihop!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0