Skön jogg



Igår sprang jag mitt första löppass som inte kommer publiceras här på bloggen. Passet var tänkt som ett snabbdistanspass på 5km inklusive upp och nedjogg. Redan efter uppvärmningen kände jag att det inte kändes bra. Men tänkte köra på så länge det gick. Första kilometern avverkades på 4:58. Andra på 5:02. Sedan var det som att springa in i en vägg. All energi och krut var som bortblåst. Kroppen totalvägra att pressa sig något mer. Jag fick helt enkelt ta svansen mellan benen och jogga hemåt. Det är svårt att sätta finger på vad det är som känns fel, men det är en seghet och en konstant trötthet som infinner sig i kroppen så fort jag skall prestera. Jag har haft en lång period utav kvalitetspass när det gäller löpning, så det är inte alls omöjligt att det är någon form utav överträningssyndrom. Min kropp skulle nog må bra utav en period utav lågpulslöpning samt alternativ träning. Hela den här löphysterin med höghus av motivation, finns liksom inte längre kvar. Och hur kul är det när det vankas Tjejmilen i Stockholm nu på söndag. Att åka upp och springa på halvfart känns inte direkt lockande, tävlingsmänniska som jag är. Och det är viktigt att lyssna på kroppens signaler. Så idag efter jobbet tänkte jag försöka mig på en kortare runda, bara för att känna efter hur kroppen reagerar, och för att utesluta att det inte är en förkylning som lurar i kroppen, fastän jag inte känner mig just förkyld. Jag var observant på min puls, för att inte riskera att pressa kroppen, utan bara springa så det kändes behagligt, hela tiden. Vädret doftade höst och solen värmde sådär lagom skönt. En riktig härlig sensommar dag. Min puls höll sig oförskämt lågt, med en medelpuls på 155 slag/min, vilket inte alls speglare någon förkylning i kroppen utan snarare ger en bild utav en avsevärt förbättrad kondition, och det är ju ett gott tecken. Jag sprang i ett relativt jämt tempo hela vägen, medeltempo för att vara jag, inte snabbt men inte heller så långsamt för att klassa rundan som ett återhämtningspass. Jag är glad för att jag gav mig ut trots bristande motivation precis innan.

Tid: 43:35
Distans: 7.63 km
Medeltempo: 5:42 min/km
Maxtempo: 2:56 min/km
Medelpuls: 155 slag/min
Maxpuls: 166 slag/min
Kcal: 518


Kommentarer
Postat av: Caroline

Siffrorna visar att du är i riktigt bra form! Kolla in pulsen! Tänk att du springer en skön jogg på samma medelfart som jag när jag håller på att dö! Ha ha jag har en bra bit upp på din nivå!

Ses imorgon! Är så glad att du är tillbaka!

Jag hittade förresten inställningen på klockan, perfekt! KRAMAR

2010-08-31 @ 19:52:59
URL: http://carolinejohnsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0