Kanelgranola



Lägenheten doftar kanel. På bordet står min skål fylld med hemmalagad kanelgranola. Blev inspirerad av den fina presenten jag fick av fina Caroline för ett tag sedan. Så en mulen eftermiddag som denna tog jag fram bakhormonerna och voilá, nu har jag min egna müsli. Passar perfekt med fil eller yoghurt på morgonen. Behöver byta ut min traditionellstråkiga havregröt jag ätit i flera år i sträck till frukost. Lätt som och en plätt var det också. Vill du som jag tillaga din egna müsli, här kommer receptet;

8 dl havregryn (ej fiberrik)
2 dl riven kokos
1 dl solrosfrön
2 dl flytande honung
2 msk kanel
2 msk vatten
1 dl torkad frukt (jag valde tranbär)
1 dl gula russin (jag fick ta vanliga, det var slut på de gula)
1 dl pumpafrön
1 dl linfrön

Blanda havregryn, kokos och solrosfrön. Blanda därefter samman honung, kanel och vatten som du sen ringlar över havreblandningen. Fördela blandningen på ett bakplåtspapper. Ställ in i ugnen på 175 grader i 15-20 minuter. Rör om efter halva tiden. Låt svalna. Tillsätt frukten, pumpafröna och linfröna och häll över i en fin burk med ordentligt lock. Lätt va?


Kommentarer
Postat av: PG & Alice

Låter hur gott som helst! Ska jag definitivt prova!

Kram!

2010-08-05 @ 16:25:22
URL: http://petraochpjar.blogg.se/
Postat av: maria

Ser smaskigt ut. Så smaskigt att jag just nu håller på att göra en egen sats att ge bort.

2010-08-07 @ 17:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0