Intervallstege



Intervallstege, check. Igår när jag vaknade var jag inte alls sugen på ett kvalitetspass. Tänkte nästan strunta i det, men ångrade mig i sista sekund. Jag vill ju kämpa för en bra tid på Tjejmilen i Stockholm den 5 september. Och då är det tuffa kvalitetspass som gäller. Intervallstege var planen. Uppjogg 2 km och därefter 5-4-3-2-1-1-2-3-4-5 minuter i tröskelfart. Det vill säga ett så pass högt tempo som du orkar hålla i hela etappen. I stegen blir alltså tempot högre och högre, desto kortare etapp och sedan börjar stegen om och går uppåt igen. Mitt mål var att den långa 5 minutersintervallen skulle vara under 5:00 tempo, och sedan skulle det bara gå fortare och fortare. Och visst gick det fortare. Mitt snabbaste intervallpass hittills. Mellan intervallerna hade jag 60-60-45-30-30-45-60-60 sekunders ståvila. Hela intervallpasset blev nästintill 6 km i högfart, med kilometertider från 4:17-4:55 fart. När jag joggade hem passerade jag 10 km på 50 minuter. Och då har nästan 4 km varit i upp och nedjoggtempo, det vill säga i 5:45-6:00 tempo. Så snabbt, det gick det verkligen. Skönt att få springa i regn också efter alla extrema värmepass man har utsatt sig för hela sommarn.

Tid: 52:25
Distans: 10:34 km
Medeltempo: 5:04 min/km
Bästa tempo: 3:19 min/km
Medelpuls: 172 slag/min
Maxpuls: 186 slag/min
Kcal: 683


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0