Fem tusingar



Idag vaknade jag upp och kände mig inte helt hundra. Kände mig febrig, men termometern visade ingen temp. Tanken var ju att köra ett kraftprov tillsammans med Maria idag. 10 km och Maria skulle vara min hare. Sub50 gränsen skulle försökas krossas. Men i och med känslan i morse, kändes det tyvärr inte aktuellt. Jag kände mig dock inte så dålig, att jag behövde utesluta träning. Det fick bli 5 tusingar istället. Vi mötes upp och inledde med 3 lunga kilometrar. Tidigare när jag kört tusingar har jag haft två minuters ståvila emellan intervallerna, idag var det bara en minuts vila som gällde. Allt för att träna på sin tröskelgräns. Våra kroppar skulle få pressa sig och det där sista skulle klämmas fram. Det var fuktigare än fuktigast ute. Redan efter uppvärmningen rann det svett i ansiktet. Fräscht. Nu var det dags. Maria tog täten. Kände att det gick fort, för fort. Sneglade på klockan, 4:26 tempo. Tanken var att jag inte skulle titta för mycket på klockan, utan mer bara ta rygg på Maria, för att springa så jämt som möjligt och inte bromsa mig själv om jag upplevde det gå för snabbt på klockan, utan mer lyssna på kroppen. Första tusingen klockades på 4:47. Jag var lagom trött. Efter andra började det bli riktigt tungt. Klockade på 4:52. Fick ner huvudet mellan knäna, hann knappt hämta andan, och en minut var över. Pulsen hann aldrig gå ner. Tredje klockades på 4:49. Nu var det riktigt plågsamt. Målet var att sätta fjärde tusingen på 4:48. Klockade på 4:49. Hade inte en sekund mer att ge. Det kändes som sista tusingen inte skulle kunna genomföras. Benen var som spaghetti. Vilan var över och det var maxning som gällde. Nu bara led jag. Tänkte slänga mig i diket både en och två gånger. Sista tusingen klockades på 5:03.  Lite bitter då målsättningen är alla under 5:00. Men oj vilken skillnad på en och två minuters vila. Femtioelva gånger jobbigare. Vi avsluta med långsam nedjogg på 2km. Fick inte ner pulsen och kände mig riktigt slut. Det är en stor morot att springa ett sådant här pass tillsammans med någon annan. Jag tror aldrig jag genomfört samma pass ensam med dessa tider. Kul. På Garmin Connect kan jag avläsa bästa tempo tid under passet som visar 2:55 tempo, så visst gick det snabbt.

Medelpuls 170 slag/min
Maxpuls 193 slag/min


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0