Ett avbrutet kvalitépass



Idag har de gått ut med klass 1 varning i Skåne. Det kan komma upp emot 30-50 millimeter regn under eftermiddagen. Det här med klarblå himmel och sol, blir det nog inget av på semestern. Men huvudsaken är ju ledighet. Så skulle någon träning bli av, var det bara att ge sig ut efter frukost. Tanken om den stentuffa träningsveckan ligger lite som ett minne blott. Kroppen känns inte hundra. Igår blev det inte ens någon träning. Men idag var planen att ge sig ut på ett kvalitépass. 3 x 2km i tröskelfart med 3min ståvila emellan. Förra gången jag körde samma pass var målet intervaller mellan 5:00-5:15 tempo, och jag klarade sista med minimal marginal. Idag var planen, ingen intervall över 5:00 min/km tempo. Fixar jag inte detta, är det helt enkelt något som lurar i kroppen och jag får istället ta det lite lugnare i veckan. Med facit i hand så skall jag nämligen klara av att hålla detta tempo. Och om pulsen skulle sticka iväg redan på uppvärmningen fick det bli lugn distans istället. Och det gjorde den inte. 2km lugn uppjogg och det var bara att sätta av. Första intervallen klockades på 4:58 och 4:51. Tre minuters stå/gåvila. Pulsen hann återhämta sig. Slant på klockan när jag skulle stanna den så det var att vänta att kommande kilometertid skulle fela på några sekunder. Surt. Fick kämpa på rejält och det kändes inte alls bra. Inte kul heller för den delen. Så förbannat tråkigt att känna känslan av att benen har så mycket att ge men pulsen smattrar på max och är helt åt helvete för hög. Så typiskt. Man har stressat kroppen med tuffa arbetspass, träning och sociala aktiviteter och när man väl är ledig och tillåter kroppen att verkligen slappna av, ja då bryts den ner. Bet hur som helst ihop och pressade mig till max. Andra intervallen klockades på 5:04 (som väntat, räknar den som precis under 5 då jag stod helt stilla med sekunderarna tickande vid förra stoppet) och 4:49. Här tänkte jag ge upp. Men efter tre minuters vila (på en bänk) hade pulsen gått ner relativt mycket så jag försökte mig på en tusing som avslutning. Första 500 gick hyfsat bra och jag tänkte att det kanske ändå skulle gå att genomföra 2km. Men sen tog det stop. Fick kämpa mig igenom de sista metrarna och stannade klockan på 4:55. Första gången jag inte genomfört min tänkta plan. Trist. Men förståndigt. Kroppen ville ju inte, så varför krusa.

Medelpuls: 170 slag/min
Maxpuls: 192 slag/min


Kommentarer
Postat av: Caroline

DU är ändå grymmast i min värld!

KRAM

2010-08-17 @ 17:35:19
URL: http://carolinejohnsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0