Träning i tröskelfart



Tempoträning, check. Det finns flera varianter att tempoträna på. Dagens tempoträning startade med 3 km uppvärmningsjogg i ett lugnt och behagligt tempo. Därefter var tanken att köra 2 X 3km i tröskelfart. Tröskelfart innebär att man löper i ett tempo så nära sin individuella mjölksyratröskel som möjligt. Just i detta löptempo får man en optimal träningseffekt. Högre löphastighet än tröskelfart innebär ökad mjölksyreansamling i muskulaturen, vilket tämligen snart tvingar dig att sänka farten. För att ta reda på sin exakta individuella tröskelfart måste man genomföra tester och blodprov, vilket jag inte gjort. Jag kan därmed endast gissa mig till min tröskelfart, som jag tror i nuläget ligger mellan 5:00–5:10 min/km. Resultatet av den första tempobiten blev; 5:06, 5:04 och 4:53. På den andra tempobiten orkade jag bara 2 km, med resultatet; 5:01 och 5:04. Puh, vad jobbigt. Avslutade med 3.5 km nedjogg.

Tid: 1:04:56
Distans: 11.55 km
Kcal: 788
Medelpuls: 175 slag/min
Maxpuls: 190 slag/min


Kommentarer
Postat av: Carro

jag är så sjukt imponerad över hur flitig du är, och 11.55 km bara sådär, bra jobbat tjejen!

2010-04-27 @ 20:16:47
URL: http://carolinejohnsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0