Intervallpass



Intervallpass, check. Dagens extrema intervallpass inleddes med 3 km uppvärmning. Därefter var det dags att köra långa intervaller, eller tusingar, som det heter på löparspråk. Plågsamt är ordet. 1000 meter, 1 km, i ett snabbt tempo, måltempot var 4.45/km, i fem intervaller. Mitt resultat blev följande, 4:50, 4:44, 5:20, 5:26 och 5:15. Sjukt besviken. Jag orkade inte hålla uppe tempot i 1000 meter utan var tvungen att sakta ner en eller två gånger under intervallen, därav blev mitt snittempo långsammare. Mellan intervallerna hade jag ståvila tills min puls gått ner till 130, mellan en till två minuter. Jag avslutade med 2 km nedjogg.

Med facit i hand efter dagens prestation, har jag nu satt upp ett nytt träningsmål. Jag fuskar lite när jag säger att jag klarade två av fem intervaller under 4:45, men den första var så nära, så den räknar jag in. Nästa vecka skall tre av fem vara under 4:55. Om och tre veckor skall alla intervallerna klaras av i måltempot 4:45.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0