Bra avslutning

Arbetsveckan är slut och jag ser framemot helgen och ledigheten. Veckan har varit bra och psykplaceringen har verkligen varit givande. Jag trodde inte att arbetet inom den psykiatriska delen faktiskt kunde ge så mycket. På den somatiska sidan har patienten oftast ett botande förlopp, där individen blir friskare och bättre med de åtgärder som görs, vilket gör att du som sjukvårdspersonal känner att du tillfört något positivt. Men inom psykiatrin är det oftast obotbara diagnoser med livslånga förlopp, där framsteg och tillfrisknad inte blir lika markant. Samt att arbeta för hälsa när individen inte vill leva längre? När resurser sätts in men det är ändå inte tillräckligt. Får du något tillbaka då? Kan du känna att du gjort vad du kan?
Men jag har haft fel. Du får visst någonting tillbaks. Du får massor tillbaka. Genom handlingar, ditt sätt att lyssna, ditt sätt att vara, ditt sätt att kommunicera. Det är vad jag har upplevt idag. Och den känslan, när du får ett kvitto på ditt arbete, är fantastisk. Att arbeta inom psykiatrin ger oerhört mycket tillbaka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0