Godkänd bedside



Puh. Nu kan jag äntligen pusta ut. Idag har jag haft mitt bedside test på akuten. Halmstad Högskola har sedan några år tillbaka infört en Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen. Slutexaminationen är detsamma för ett antal sjuksköterskeprogram runt om i landet. Slutexaminationen innehåller, dels den skriftliga tentamen, som jag genomförde för någon vecka sedan, och dels en praktisk del. Den praktiska delen går ut på att studenten under 3 timmar bedöms gällande förmågan att genomföra omvårdnad på ett systematiskt sätt. Det hela gick ut på att jag först genomgick en förberedelsefas, därefter inhämtade jag tillräckligt/nödvändig information från patienten, utförde adekvata undersökningar och kontroller, för att på så sätt kunna upprätta en god omvårdnadsstatus. Vidare skulle jag reflektera kring alternativa diagnoser, problem, åtgärder och behov gällande patientfallet. Därefter planera nödvändiga åtgärder. I alla faser bedömdes jag av en bedömare, som inte träffat mig innan, gällande mina olika utförande. Jag fick ta hand om två olika patientfall. Ett ortopediskt fall och ett medicinskt. Det hela gick hur bra som helst, trots lite nervösa nerver vid starten. Jag blev klart godkänd!

Idag var dessutom min sista dag på akutmottagningen. Känns konstigt och lite tråkigt. Jag har verkligen kännt att det är här jag hör hemma. Akutplaceringen har helt klart varit min bästa placering. Mina två underbara handledare ska ha ett stort tack. Aldrig tidigare har jag sett ett sådant engagemang. De hade till och med formulerar ett eget bedömningsformulär där de på en hel A4 beskrivit positiva saker om mig. Kan man bli mer rörd? Jag har haft fem otroliga veckor, där jag lärt mig något nytt varje dag.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0